een blog over haken en diy projecten

Recensie Amigurumi en Monsters

Recensie Amigurumi en Monsters

De wereld van de Amigurumi’s is voor mij niet echt bekend terrein. Ik ben zelf niet zo van de poppetjes haken. Nu Guy wat ouder wordt, lijkt het mij toch wel leuk om hier iets mee te gaan doen.

Zodra het boek nieuwe boek Amigurumi & Monsters van Tessa van Riet – Ernst op de mat viel, is het hier in huis al een groot succes. Sinds mijn zoontje het boek zag is hij er niet meer van weg te slaan. Het liefst kijkt hij voor het slapen gaan nog even in het boek. Dat was alvast een goede start voor mijn eerste stappen in de wereld van de Amigurumi’s.

Ik ben de volgende dag direct begonnen met het haken van een van de Monsters. Wat is dat leuk om te doen! Het is af en toe een gepriegel maar dat ben ik wel gewend met mijn oorbellen cirkel. Ik kon niet meer stoppen en het eerste monstertje moest die dag nog af. Je maakt iedere keer een onderdeel en als alles af is mag hij in elkaar gezet worden. Nooit gedacht dat ik het haken van Amigurumi’s zo leuk zou vinden. De eerste was af en ik ben snel gaan kijken welke ik hierna wilde gaan maken. Door tijdgebrek moet ik het boek even naast mij neerleggen. Ik heb besloten zodra ik tijd heb om het lieve groene monster met de beer te haken voor Guy. Deze vind hij echt fantastisch en stiekem ben ik ook wel een beetje verliefd op het lieve grote groene monster.

Het boek is lekker overzichtelijk. Het begint met informatie over het materiaalgebruik en een duidelijke uitleg wat betreft de technieken en enkele tips. Daarna volgen de patroontjes. Alle monsters worden aan het begin van het patroon geïntroduceerd. Zo begint het boek met Frank, Vlad en Hein. Drie kleine monsters die vriendjes met elkaar zijn. Verder vind je in het boek onder andere Sebastiaan de Spin, Sam het spook en vele andere monsters. Het boek is zowel geschikt voor de beginnende Amigurumi haker als voor de gevorderde. Per monster staat de moeilijkheidsgraad duidelijk aangegeven. Het monster dat ik haakte is bijvoorbeeld een makkelijke en echt iets voor de beginnende haak(st)er. Het groene monster is alweer wat moeilijker en uitgebreider om te haken. Tevens staat er aan de zijkant van elk patroontje duidelijk aangegeven welke materialen je dient te gebruiken en de gebruikte afkortingen voor de steken staan ook duidelijk vermeld. Achterin het boek staan alle basis steken nog eens duidelijk uitgelegd en zijn er nog meer tips te vinden.

Voor de promotie van haar boek maakte Tessa een leuk filmpje deze kun je HIER bekijken. Zo kom je alvast in de spooky sfeer voor het haken van je eerste Amigurumi.

collage 1e amigurumi

Conclusie

Het boek is een leuke aanvulling voor haak(st)ers die al vaker Amigurumi’s hebben gehaakt en opzoek zijn naar de spooky maar toch lieve Halloween sfeer. Ben je een beginnende haak(st)er dan is het boek ook de moeite waard om je eerste stappen in de Amigurumi wereld te zetten. De stap bij stap uitleg is zo duidelijk dat je bijna niet mis kunt gaan met het haken van je eerste Amigurumi. De sfeerfoto’s geven je een goed beeld van hoe je monster eruit komt te zien en door de foto’s kom je direct in de halloween sfeer.

Tips van mij

Je kunt onderdelen van de amigurumi’s ook gebruiken voor decoratie in huis. Kijk maar eens naar Sam het Spook. Hiervan heb ik alleen zijn kleed gehaakt. Samen met een potje en een oplaadbaar waxinelichtje heb je een leuke halloween decoratie in huis.

Spookje

Soms kun je voor de vulling ook je overgebleven draadjes gebruiken. Zoals bijvoorbeeld bij de handjes van Magere Hein. Daar heb je niet veel vulling voor nodig en daarom heb ik deze ook gevuld met mijn overgebleven draadjes.

Wil je alvast proberen je eerste Amigurumi te haken? Dan heb ik HIER een leuk gratis patroontje voor koelkastmagneetjes monsters.

Informatie
–  Auteur (Tessa van Riet-Ernst)