een blog over haken en diy projecten

Recensie Kabels Haken van Leonie Schellingerhout

overzicht-blog-recensie

Ik mag weer een recensie schrijven voor een nieuw haakboek en wat is dat toch altijd leuk. Als je mijn vorige recensies hebt gelezen dan weet je dat ik altijd iets probeer te haken uit het boek.

Deze keer is het de beurt aan het boek Kabels Haken van Leonie Schellingerhout. Zij vroeg mij persoonlijk een recensie te schrijven. Tevens heb ik voor haar boeklancering leuke goodies gemaakt voor in de goodiebag. Helaas kon ik er die dag niet bij zijn maar ik zal zeker nog eens langs gaan bij haar Wolcafe.

Het boek kwam binnen en ik kreeg er direct een goed gevoel bij. De sfeerfoto’s maken dat je krijgt zin om je huis weer helemaal gezellig te maken voor de koude en donkere wintermaanden. Er staan patronen in voor zowel de woonkamer, badkamer of de slaapkamer. Zo staat er een mooi patroon voor een omslagdoek in en heerlijke kussens. Ook aan de kinderen is gedacht met leuke deurstoppers en magneten.

Ik moet wel bekennen dat de gehaakte kussens en accessoires niet echt mijn stijl zijn. Ik houd altijd van simpel en strak. Maar je kunt de patronen of gedeeltes van de patronen natuurlijk wel aanpassen naar je eigen smaak. Zo heeft Leonie een leuke plantenhanger ontworpen die ik zeker nog eens ga haken. Waarschijnlijk laat ik dan wel de kwastjes achterwegen. Een kussen met kabels zie ik ook wel zitten, dan haak ik bijvoorbeeld alleen de voorkant en maakt ik de achterkant van stof.

blog-recensie-2

Voor deze recensie ben ik aan de slag gegaan met een van de mandjes.  Mijn zoontje heeft net het keukentje van Ikea gekregen en die kan wel een beetje gepimpt worden. Ik haakte het kleine mandje in het wit. Door zelf iets te haken uit het boek kom ik er achter of de patronen een beetje leesbaar en logisch zijn. Ik kan je vertellen dat deze patronen zeer duidelijk zijn.

Het was voor mij ook de eerste keer dat ik kabels haakte en ik moet je zeggen: het werkt verslavend. Het is echt leuk om te doen en vooral met het eindresultaat ben ik erg blij.

Ik had natuurlijk graag begonnen met een kussen omdat ik die ook wil maken voor onze slaapkamer. Inmiddels ben ik wel bezig met een kabel kussen. Wil je weten hoe het kussen eruit ziet? Volg mij dan op instagram, daar post ik regelmatig foto’s met mijn WIP.

Ik wil nog wel wat opbouwende kritiek geven:

Er is geen moeilijkheidsgraad aangegeven. Wat betreft de patronen : sommige zijn best pittig en toch echt meer voor de gevorderde haakster. Er staan wel enkele patronen in die goed te doen zijn als je net begint maar het plaid voor op bed is echt wel pittig. Gelukkig is er in het het boek een duidelijke uitleg van de diverse steken gegeven met duidelijke foto’s en er zijn tevens filmpjes die je met een QR-code kunt openen.

Het is leuk dat er een deurstop en magneten zijn toegevoegd aan de patronen maar zelf vind ik dit niet echt passen bij de titel van het boek. Het past zeer zeker wel in de sfeer van accessoires voor je huis.

Tot slot

Het boek is een aanrader voor diegene die nog nooit iets met kabels hebben gehaakt. Zeker voor de winterperiode zijn het leuke patronen waarmee je jezelf en je huis een warme sfeer kunt geven. Mocht je net als ik van een wat strakker interieur houden dan kun je bijvoorbeeld stukjes van een patroon gebruiken. Je kunt met de keuze van je wol en de kleur hiervan ook al een eigen strakke sfeer creëren.

Informatie
–  Auteur Leonie Schellingerhout
–  ISBN 978 90 4391 9111